Monday 15 December 2008

Bangkok..

Aku sampai di Bangkok Tengah malam..4 jam aku dalam flight..aduh sangat sejuk ..nasib baik jaket yang dibeli di jakarta itu dapat menampung kesejukan itu..jika tidak..aku pastinya beku didalam itu..aku memang tidak tahan sejuk...

Susasana di Bangkok aman sahaja..tidak seperti dalam gambaran kelang kabut sebelum ini..aku rasakan segalanya telah dan sudah pun tenang...

Hari Pertama..

Apa yang aku ingat pada hari ini..hmmm rasanya kita pergi menyusuri sungai tuk melihat bangunan serta tempat2 menarik sahaja di sini..ternyata kami mengayuh basikal tuk melihat sekeliling tempat yang ada..kepenatan itu tetap ada...mencari tempat makan halal juga susah disini ..kecuali kita rajin mencari tempat tersebut ..akhirnya dalam kelaparan aku makan hampir dua pinggan ..makanan disini enak sangat2 ..tak sabar aku nak makan lagi tempat yang sama...

Bahasa...
Actually aku bukan pandai sangat berbahasa Thai..tapi ada sejarah aku dengan perkataan2 tu..aku punya seseorg dulu yang telah mengajarku dan memahaminya..jadi aku bisa berkata2 dalam bahasa itu..segalanya semula jadi..mengikut keadaan.
Hari Kedua..
Rasanya aku sempat bershopping..banyak benda yang aku beli..mungkin tuk aku ..dan ada juga aku beli tuk memuaskan hati dan mengembirakan pihak lain..walaupun keadaan aku sebenarnya huru hara dibuatnya...aku pastinya terdiam jika sebut pasal duit..hmmm next...

Hari Ketiga..
Kita dah dapat apa yang kita nak..tak banyak yang aku cari ..esok sudah mau pulang..menonton wayang di paragon tempat yang sangat menarik sekali ..melihat keindahan disitu sampai tengah malam telah membuatkan aku rasa kagum sangat dengan tempat ini..bangkok tidak ubah seperti kuala lumpur..kotanya luas..cuma budaya serta bahasa juga harus sebih fasih ...tidak seperti di jakarta aku bisa memahami...

Hari Terakhir..
Aku menghantar kawan ku pulang..menyusuri jalan2 yang ada aku pergi ke pasar tersebut ..selagi ada masa ..aku ingin habiskan disitu..aku pulang ke hotel tepat kul 12tgh hari..kena segara takut nanti jalan jam dan ketinggalan flight..segalanya bisa terjadi jika tersilap langkah..perjalanan harus diteruskan dalam bas..hahaha kena tambang bus 50bath sahaja..dia ingat aku org thai..
Sampai di Airport dengan selamat ..aku berkenalan dengan seseorg yang bekerja di KL..mmm barangkali aku mudah mesra...dalam flight terus beli tiket tuk pulang..bus juga telah sedia ada..nasib baik sempat...aku pulang dengan keletihan..tapi tetap dengan kegembiraan kerana aku telah menikmati suasana di dua negara yang cukup berbeza...aku Berterima kasih kepada kawan2 ku yang sudi membantu...memberi info memberi pengajaran kepada aku ...segala kata2 yang dikeluarkan aku akan simpan sampai bila2..segalanya mendewasakan..tuk terus hidup ..kita harus terus belajar dan belajar..mengenali ..kehidupan.

1 comment:

Fir Da Vinci said...

lar..simple nyer catatan ke bangkok..aku kena amik seminggu untuk update semua..hehe...

plus, gambar yag amat banyak..untuk masuk dalam blog.